Nieuwe dienstregeling 2013

Vanaf vandaag is er weer een nieuwe dienstregeling ingegaan die tot en met december 2013 geldt. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

Nieuwe spoorlijn: de Hanzelijn
Allereerst wordt er vanaf vandaag een nieuwe spoorlijn in gebruik genomen, de Hanzelijn. De Hanzelijn verbindt Lelystad en Zwolle met elkaar en vanaf vandaag beschikt ook Dronten over een treinstation. Kampen krijgt een extra treinstation, Kampen-Zuid. De ingebruikname van de Hanzelijn heeft flinke gevolgen voor het langeafstandsverkeer (zie verderop).

Nieuwe stations
De volgende nieuwe stations zijn vanaf vandaag geopend:

  • Almere Poort
  • Dronten
  • Halfweg-Zwanenburg
  • Hengelo Gezondheidspark
  • Hoevelaken
  • Kampen-Zuid

Langeafstandsverkeer: forse veranderingen
Met de opening van de Hanzelijn zijn er dit jaar veel veranderingen in het intercitynetwerk.

De intercity’s uit Groningen en Leeuwarden rijden voortaan niet meer gecombineerd vanaf Zwolle naar Amersfoort, maar ze rijden voortaan afwisselend via Lelystad of via Amersfoort. De treinen naar Den Haag rijden voortaan via Lelystad en Amsterdam, de treinen via Utrecht rijden door naar Rotterdam Centraal.
De intercity’s uit Enschede worden een kwartier verschoven ten opzichte van de oude dienstregeling. De treinen rijden afwisselend naar Schiphol of naar Den Haag.
Er rijden geen gecombineerde intercity’s meer tussen vanaf Amersfoort naar Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Voortaan moet in Utrecht of in Gouda overgestapt worden.

Een andere belangrijke verandering is een frequentieverhoging van de intercity’s naar Limburg. Vanaf vandaag wordt er vier keer per uur een verbinding aangeboden. De intercity’s worden niet meer in Sittard gesplitst en gecombineerd; de helft van de treinen rijdt voortaan rechtstreeks naar Maastricht en de andere helft van de treinen rijdt rechtstreeks naar Heerlen. Hierdoor wordt ook de reistijd korter. De verbinding met Maastricht verloopt via Utrecht-Amsterdam Centraal-Alkmaar, de verbinding van/naar Heerlen verloopt via Utrecht-Amsterdam Zuid-Schiphol.

In Zeeland rijden voortaan geen intercity’s meer die veel stations overslaan. De bestaande intercity’s naar Zeeland worden vanaf Roosendaal een stoptrein en stoppen voortaan op ieder station tot Vlissingen. De frequentie wordt wel verhoogd naar twee keer per uur.

Internationaal treinverkeer
Er zijn ook flinke veranderingen op komst wat betreft het internationale treinverkeer. De Beneluxverbinding tussen Amsterdam en Brussel rijdt vanaf vandaag niet meer en is vervangen door de Fyra. Fyra is een stuk sneller dan de oude Beneluxverbinding, maar heeft wel hogere tarieven en een lagere frequentie. Reserveren is voortaan verplicht.
Reizigers vanuit Zeeland en Brabant kunnen niet meer met een snelle trein naar Antwerpen en Brussel reizen. Vanuit Roosendaal rijdt alleen nog de stoptrein van NMBS. Het alternatief is om om te reizen via Rotterdam en daar de Fyra te nemen. Waarschijnlijk rijdt vanaf april 2013 een Fyra naar Antwerpen vanaf Breda.

Nieuwe vervoerders
Op een aantal trajecten rijdt met ingang vanaf de nieuwe dienstregeling een andere vervoerder dan NS. Arriva rijdt voortaan op het traject tussen Zwolle en Emmen, op de regionale spoorlijnen in de Achterhoek (Apeldoorn-Zutphen, Zutphen-Winterswijk en Winterswijk-Arnhem) en op het traject Arnhem – Tiel. Daarnaast rijden er voortaan treinen van Breng op het traject Doetinchem-Arnhem.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen. Een gedetailleerd overzicht is te vinden op de wiki van OV in Nederland.nl of op de website van NS. Goede reis!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *