Update: er is een nieuwere versie van de tariefafstanden beschikbaar (december 2015).
Sinds de vorige publicatie van de tariefafstandenmatrix in juli 2014 zijn er een paar kleine veranderingen geweest. Zo is station Nijmegen Goffert eind vorig jaar geopend, en er zijn een aantal kleine aanpassingen in de tariefafstanden. Zo zijn Maastricht en Maastricht Randwyck niet meer één tariefpunt, en zijn de tariefeenheden tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort voor NS en Arriva nu gelijk (dat was vorig jaar nog niet zo).
Online tool
Een gemakkelijke manier om de afstanden te bekijken is met de online webpagina op rijdendetreinen.nl/tariefafstanden.
Dataset
Net als de laatste editie kun je weer een tariefmatrix voor het hele spoorwegnet downloaden, en een matrix per vervoerder. Let er wel op dat in de matrix per vervoerder veel verbindingen niet mogelijk zijn, of via een omweg berekend worden.
- Afstandenmatrix augustus 2015 (csv, 596 kb)
- Stationslijst augustus 2015 (csv, 45 kb)
- Afstandenmatrix uitgesplitst per vervoerder:
- Afstandenmatrix NS (csv, 446 kb)
- Afstandenmatrix Arriva (csv, 334 kb)
- Afstandenmatrix Breng (csv, 331 kb)
- Afstandenmatrix Connexxion (csv, 331 kb)
- Afstandenmatrix Syntus (csv, 331 kb)
- Afstandenmatrix Veolia (csv, 331 kb)
In de afstandenmatrix worden de volgende conventies gehanteerd:
- Cijfer: afstand tussen stations
- XXX: stations zijn gelijk
- ? (vraagteken): geen route tussen stations
Mocht je een fout tegenkomen in een dataset, laat het dan even weten op info@rijdendetreinen.nl of in een reactie onder dit bericht.
Licentie
Deze dataset is beschikbaar onder CC0-licentie. Dit houdt in dat deze dataset vrij te gebruiken is zonder beperkende rechten. Een bronvermelding wordt uiteraard wel op prijs gesteld, maar is niet verplicht.