Gisteravond rond 22 uur is een grote update live gegaan van de Rijden de Treinen website. Een verandering die meteen opvalt: het design heeft een flinke update gekregen en ziet er een stuk moderner uit. Wat is er nog meer veranderd?
Oud en nieuw: zoek de verschillen!
Prettiger voor iPhones en andere smartphones
De oude website werkte al wel op een mobiele telefoon, maar sommige onderdelen werkten minder goed. Zo waren de vertrektijden slecht te lezen op een iPhone. Dat is vanaf nu anders: doordat het design volledig vernieuwd is, is voor elke pagina rekening gehouden met smartphones en tablets, waardoor je de site nog beter kunt gebruiken.
Nu ook in het Engels!
Vanaf nu is de website tweetalig: je kunt de meeste pagina’s ook in het Engels lezen. Zo zijn de storingspagina’s, vertrektijden, de reisplanner, statistieken en veel informatiepagina’s in het Engels beschikbaar. Handig voor (internationale) reizigers die geen Nederlands spreken.
Vertrektijden in de buurt
Een leuke en handige nieuwe functie bij de vertrektijden is de mogelijkheid om een station in de buurt te kiezen, net als in de app. Je moet wel (eenmalig) je browser toestemming geven om je locatie te delen. De site laat dan de dichtstbijzijnde stations zien.
De vertrektijden zijn in een nieuwe stijl beschikbaar, die veel prettiger is om te bekijken op een mobiele telefoon. Als je wilt kun je nog wel de oude stijl kiezen (NS stijl). De nog oudere stijl (donkerblauwe achtergrond) is helaas gesneuveld.
Reisplanner
De reisplanner werkt nu veel intuïtiever en prettiger dan voorheen. De indeling lijkt erg op de reisplanner van de app, en de planner geeft nu ook handige tips, zoals niet-meer-haalbare overstaps of de tip om uit te checken op een overstapstation.
Archief beter te doorzoeken
Het archief met storingen en werkzaamheden is gemakkelijker te doorzoeken. Met de oude site was het lastig om te kijken welke storingen er precies op een bepaalde dag waren. Dat is nu veel eenvoudiger, je kunt eenvoudig een datum invullen. Ook kun je nu meerdere trajecten of oorzaken tegelijk selecteren.
De storingspagina’s zelf zijn veel duidelijker ingedeeld, en je ziet vanaf nu ook eenvoudig hoe de storing in de statistieken wordt geregistreerd.
Statistieken
De statistieken zijn nu duidelijker georganiseerd, en nieuw is dat je ook de totale storingsduur per periode kunt zien. Dat plaatst het aantal storingen beter in perspectief. Je kunt nu ook alle storingsoorzaken zien. Voor de belangrijkste oorzaken van treinstoringen kun je een uitgebreide toelichting lezen, en per oorzaak kun je zien hoe vaak deze voorkomt en op welke trajecten een oorzaak het meeste optreedt.
Technische verbeteringen
De site is aan de achterkant volledig opnieuw opgebouwd, waardoor het in de toekomst beter mogelijk wordt om uitbreidingen toe te voegen. Ook zijn de modernste technieken toegepast om de site snel en goed werkbaar te maken.
Al met al is dit de grootste update aan de website sinds het begin van Rijden de Treinen. De afgelopen maanden hebben de belangrijkste onderdelen van de site al proefgedraaid, en op die manier zijn al veel fouten tijdig gedetecteerd en opgelost. Mocht je desondanks iets vinden wat niet goed werkt, stuur dan een bericht via het contactformulier.
Veel plezier met de nieuwe site!
Ik had allang een keer mijn complimenten moeten geven voor de site en voor de app (android). Ik gebruik beide zeer regelmatig, vooral omdat ze me sneller aan de voor mij relevante informatie helpen dan de site en app van NS.
Veel dank, en ik hoop dat jij/jullie er nog lang zo mee doorgaan! En wat dat laatste betreft, ik ben zelf ontwikkelaar met een web-achtergrond, als ik ergens kan helpen, bijvoorbeeld met testen?
Beste Jan, hartelijk bedankt voor de complimenten! Goede ideeën of suggesties voor verbetering zijn altijd welkom!
De link op de hoofdpagina naar “Over Rijden de Treinen
information/about
werkt niet.
(Ik probeerde dit via het contactformulier te melden, maar krijg de verificatie code niet correct, is dat ook een probleem of licht het aan mij?)
Tikfout (boe):licht” > “ligt”
Bedankt voor deze opmerking, slordige fout! De link is hersteld.