Update: er is een nieuwere versie van de tariefafstanden beschikbaar (april 2018).
In april is de Hoekse Lijn tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland afgekoppeld van het landelijke spoorwegnet, om omgebouwd te worden tot een metrolijn die door de RET zal worden geëxploiteerd. Dit rechtvaardigt een update van matrix met tariefafstanden.
In deze update zijn tevens de facultatieve stations weggelaten, waardoor de situatie dat er tussen twee stations geen route beschikbaar is (? in de matrix) niet meer voorkomt voor de landelijke matrix.
Online tool
Een gemakkelijke manier om de afstanden te bekijken is met de online webpagina op rijdendetreinen.nl/tariefafstanden.
Dataset
Net als bij de voorgaande edities kun je weer een tariefmatrix voor het hele spoorwegnet downloaden, en een matrix per vervoerder. Let er wel op dat in de matrix per vervoerder veel verbindingen niet mogelijk zijn, of via een omweg berekend worden. Trajecten van andere vervoerders worden namelijk niet gebruikt in deze matrices.
- Afstandenmatrix mei 2017 (csv, 560 kb)
- Stationslijst mei 2017 (66 kb, csv)
- Afstandenmatrix uitgesplitst per vervoerder:
- Afstandenmatrix mei 2017 Arriva (csv, 312 kb)
- Afstandenmatrix mei 2017 Breng (csv, 307 kb)
- Afstandenmatrix mei 2017 Connexxion (csv, 307 kb)
- Afstandenmatrix mei 2017 NS/NS International (csv, 416 kb)
- Afstandenmatrix mei 2017 R-net (csv, 307 kb)
- Afstandenmatrix mei 2017 Syntus (csv, 307 kb)
In de afstandenmatrix worden de volgende conventies gehanteerd:
- Cijfer: afstand tussen stations
- XXX: stations zijn gelijk
- ? (vraagteken): geen route tussen stations
Is er ook een Matrix waarbij emplacementen etc zijn meegenomen ? Mis bijvoorbeeld mvtw, kfh.
Nee, de afstandenmatrix is op basis van de NS-tariefeenheden, en voor emplacementen, goederenstations etc. zijn geen tariefeenheden bekend.