Kamerlid Van Helvert (CDA) had begin december een aantal kamervragen gesteld over het uitgelopen werkoverleg van NS-medewerkers in Den Haag op 2 december. Doordat het werkoverleg tot 5.30 uur ’s ochtends duurde en de ochtendspitstreinen in Den Haag daardoor te laat werden opgestart liep de dienstregeling in een groot deel van de Randstad in het honderd. Onder anderen Rijden de Treinen maakte dit duidelijk met het online archief van treinstoringen.
Kamerlid Van Helvert gebruikte voor het stellen van de kamervragen onder meer gegevens en cijfers van Rijden de Treinen.nl. Staatssecretaris Mansveld heeft deze vragen gisteren beantwoord.
Het is goed om te zien dat politici, ov-experts en anderen geïnteresseerden met de behulp van Rijden de Treinen zelf een oordeel kunnen vellen over de reisinformatie die verstrekt is op een dag als 2 december. Rijden de Treinen is objectief, alle reisinformatie van NS wordt automatisch vastgelegd en is voor iedereen in te zien.
De staatssecretaris merkt terecht op dat storingscijfers die ProRail bijhoudt niet één-op-één te vergelijken zijn met de storingscijfers die Rijden de Treinen.nl bijhoudt. Zo kunnen er storingen zijn waar reizigers vrijwel geen last van hebben (zoals een wisselstoring op een goederenlijn).
Dat neemt niet weg dat het archief van storingsmeldingen een zeer duidelijke indicatie geeft over het verloop van een dag op het spoor. De storingsmeldingen die in het archief te zien zijn, zijn de meldingen die treinreizigers op websites, in treinapps en in de trein zelf gezien hebben.
Al met al is het goed om te zien dat deze kamervragen bewijzen dat er behoefte is aan een onafhankelijke bron die een volledig archief bijhoudt van treinstoringen. En het archief is openbaar voor iedereen – of het nu een kritische journalist, een kamerlid, een geïnteresseerde wetenschapper of iemand anders is.