Afstandenmatrix juli 2014 (versie 2)

Update: er is een nieuwere versie van de tariefafstanden beschikbaar (februari 2016).

Afgelopen donderdag had ik een update van de afstandenmatrix online gezet. Helaas bleken hier een aantal fouten in te zitten, daarom nu een tweede versie van de afstandenmatrix.

Verschillende afstanden per vervoerder

Behalve het corrigeren van een aantal verkeerde afstanden is er nu een uitsplitsing van de afstandenmatrix per vervoerder gemaakt. Dit maakt het eenvoudiger om de dataset te gebruiken voor het controleren van ticketprijzen, aangezien in verschillende gevallen de kortste route tussen twee stations via een regionale spoorlijn loopt die niet opgenomen is in het NS-netwerk. Een aantal voorbeelden hiervan:

  • Apeldoorn – Hengelo: de kortste route is via het Syntustraject via Goor, maar de meestgebruikte route is via Almelo. Dit scheelt vijf kilometer.
  • Utrecht – Dordrecht: de kortste route is via het Arrivatraject Dordrecht – Geldermalsen. Dit scheelt één kilometer ten opzichte van de route via Rotterdam.
  • Hilversum – Arnhem: de kortste route is via de Valleilijn van Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Dit scheelt negen kilometer ten opzichte van de route over Utrecht.
  • Apeldoorn – Arnhem: de route via het Arrivatraject Apeldoorn – Zutphen is 13 kilometer korter dan de route via Deventer.

In de afstandenmatrix wordt er geen rekening gehouden met de effectieve reisroutes; de matrix gaat altijd uit van de kortste route. Daarom verschilde de afstand in de matrix voor sommige reizen altijd met de afstand die op NS.nl te vinden is. Om een voorbeeld te geven: het verschil op het traject Utrecht – Dordrecht had effect op bijna iedere relatie die ten noorden of oosten van Utrecht begon en ten zuiden van Dordrecht eindigde. Een reis als Groningen – Vlissingen resulteert daarom in een afstand die één kilometer korter is dan de afstand die je op NS.nl vindt.

Om het gemakkelijker te maken om te rekenen met de afstanden binnen het netwerk van NS of van een andere vervoerder, zijn vanaf nu ook tariefmatrixen beschikbaar die uitgesplitst zijn naar vervoerder. Let wel: voor stations die niet bediend worden door een vervoerder zijn geen afstanden beschikbaar.

Online tool

Om het gemakkelijker te maken om een afstand op te zoeken en om in te zien welke berekening er aan ten grondslag ligt, is sinds afgelopen vrijdag de volgende tool beschikbaar: rijdendetreinen.nl/tariefafstanden. Op deze webpagina kun je een route invoeren en opzoeken wat de tariefafstand tussen twee stations is. Optioneel kun je een via-station opgeven of vervoerders in- of uitschakelen.

Dataset

De bijgewerkte matrixen zijn wederom als CSV-bestand beschikbaar, evenals een CSV-bestand met alle Nederlandse treinstations.

In de afstandenmatrix worden de volgende conventies gehanteerd:

  • Cijfer: afstand tussen stations
  • XXX: stations zijn gelijk
  • ? (vraagteken): geen route tussen stations

Ik heb redelijk wat steekproeven genomen om de kwaliteit van het bestand te controleren, maar het is altijd mogelijk dat er nog een foutje in zit. Als je een fout tegenkomt, laat het even weten als reactie onder deze blogpost of stuur een mailtje naar info@rijdendetreinen.nl.

Deze dataset is beschikbaar onder CC0-licentie. Dit houdt in dat deze dataset vrij te gebruiken is zonder beperkende rechten.
CC0

1 gedachte over “Afstandenmatrix juli 2014 (versie 2)

  1. Eens kijken of we iets met deze leuke tool kunnen doen. Al zullen reizigers waarschijnlijk meer baat hebben wij reistijden/tarieven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.